Creatieve industrie

De creatieve sector is in China zo breed – we weten niet waar we moeten beginnen. Voor vragen over jouw specifieke tak van sport, kun je direct contact met ons opnemen. Hieronder wagen we een poging de creatieve sector in China samen te vatten. 

Van architectuurprojecten, tot elektronische muziek, tot design, kunst en musea. De Nederlandse creatieve industrie staat hoog aangeschreven in China. De Chinese overheid stimuleert het bovendien: met financiering voor creatieve en innovatieve projecten. 

Ontmoet ons team van experts

Waarom zakendoen in China?

China is een interessant land voor Nederlandse bedrijven in de creatieve sector. Dat komt door de volgende punten:

✓ Vanwege haar enorme inwonersaantal is het marktpotentieel groot

✓ De Nederlandse creatieve sector staat hoog aangeschreven in China

✓ De Chinese creatieve sector wordt door de overheid gestimuleerd, onder andere met financiering

✓ China verstedelijkt snel, waardoor er veel vraag is naar Nederlandse creativiteit, vooral op het gebied van architectuur en stedenbouw

✓ Branding, digitale marketing en design worden steeds belangrijker in China

✓ Door stijgende koopkracht, is er een steeds groter cultuurpubliek

Wij helpen u graag met persoonlijk advies

NBSO China is dé regionale partner voor bedrijven die ondersteuning zoeken bij hun activiteiten op de Chinese markt. Neem contact op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek.

Contact opnemen

Kansen

Digitalisering

Institutionele ontwikkeling

Kennis en innovatie

Verduurzamen samenleving

Verduurzamen supply chains

Opleidingen en studieprogramma’s

Kansen in de creatieve industrie in China

Voor Nederlandse bedrijven liggen er vooral kansen in de architectuur en stedenbouw, design, (elektronische) muziek en museumexpertise. 

Zo is China enorm geïnteresseerd in Nederlandse architectuur en stedenbouw. China wisselt graag wetenschappelijke en culturele kennis uit. Ook worden Nederlandse architectenbureaus regelmatig ingehuurd in China, met als één van onze paradepaardjes het hoofdkantoor van de Chinese omroep CCTV in Beijing, ontworpen door Rem Koolhaas. Kansen voor architecten liggen tegenwoordig vooral in de samenwerking met Chinese kantoren en in de minder bekende steden.

Vanwege het enorme publiek is het marktpotentieel in China voor de Nederlandse muziekwereld groot. Datzelfde geldt voor musea. Het aantal musea groeide in China explosief de afgelopen jaren. Omdat Nederland een lange geschiedenis heeft in de museumwereld, vindt kennisuitwisseling veel plaats. 

Om de Nederlandse creatieve sector op weg te helpen richting de Chinese markt heeft het internationaliseringsplatform CreativeNL het Creative Lab opgericht. Wil je weten wat het Creative Lab voor jou kan betekenen of zien hoe andere creatievelingen het aanpakken in China? Klik dan hier.

De stand van de creatieve industrie in China

Zoals je waarschijnlijk weet, verstedelijkt China in rap tempo. Vooral de minder bekende steden – ook wel 2nd en 3rd tier steden genoemd – groeien hard. De vraag naar architecten en stedenbouwkundigen is dan ook groot. 

Ook de culturele sector wordt steeds belangrijker. Door de groeiende economie, stijgende koopkracht en veranderend consumentengedrag vinden bijvoorbeeld muziek en musea een steeds groter publiek. Tot slot worden – door veranderende behoeften van consumenten – branding, digitale marketing, social media en design steeds belangrijker. 

Laat je adviseren door onze experts

De NBSO’s staan voor u klaar in de regio’s waar veel kansen zijn maar geen ambassade of consulaat generaal is. De Netherlands Business Support Offices zijn dan uw partner bij het zakendoen in China. Zij hebben een breed netwerk binnen de regio en helpen u op weg. Het economisch netwerk in China staat voor u klaar.

Aniel Kerkvliet Chief Representative NBSO | Shenzhen

Neem contact op Ontdek de mogelijkheden